Перспектива розвитку інтернет-радіомовлення або успішні зарубіжні кейси
Спроби передачі звукових сигналів за допомогою комп’ютерних технологій проводилися ще на ранніх етапах розвитку Internet мережі. Тоді аналогові звуки оцифровували, при цьому застосовуючи програмні методи та перетворювали їх у файли, які згодом викладалися на домашні web-сторінки або відсилалися електронною поштою.
Світовим лідером Internet мовлення стала радіостанція Internet Talk Radio, творцем якої став Карл Малумуд. Дана подія відбулася в 1993 році. Станція вдалася до використання спеціальної технології дубляжу через мережу радіоефіру. Через два роки почала свою роботу радіостанція, розрахована тільки на користувачів Internet: Radio HK. Трансляція Інтернет-радіо базувалася на передачу аудіо-сигналу через програму, яка спеціально створена для проведення різних конференцій.
В останні часи країни світу перебувають в деякому ускладненому становищі, яке зумовлене фінансово-економічною скрутою. Певно, що кожна організація чи людина розмірковують над тим, як пом’якшити наслідки кризи та, відповідно, втриматися “на плаву”. Так, наразі, засоби масової інформації нашої країни опинилися перед суворим вибором — або припинити діяльність та зникнути з медійного простору, або ж трансформуватися в Інтернет-ЗМІ. Здебільшого всі обирають другий шлях, що ще раз доводить той факт, що Інтернет-журналістика, яка існує у всесвітній комп’ютерній мережі Інтернет, в часи скрути вирішує ситуацію. Саме це добре прослідковується на прикладі тих радіостанцій, які вже є частиною інтегрованого віртуального середовища.
На сьогоднішній день в Україні розвиток Інтернет-радіо, як і багатьох інших онлайн-індустрій, дещо гальмується недостатнім поширенням Інтернет-зв’язку відповідної якості, однак, на цьому фронті ситуація поступово покращується, та з кожним днем серед українців стає дедалі більше користувачів Інтернету, які не тільки спілкуються та шукають інформацію, а й купують, продають, грають, навчаються, працюють онлайн, а також дивляться онлайн-телебачення та слухають радіо.
Інтернет-радіо, на відміну від ефірного, дозволяє бути спеціалізованим, адресованим вузькій цільовій аудиторії, наприклад, шанувальникам одного музичного стилю, представникам певної професії тощо. Принаймні, музичну радіостанцію в Інтернеті можна підібрати на будь-який смак, а деякі ресурси мають десятки жанрових каналів-плейлістів.
Однак, в українських умовах Інтернет, розв’язуючи радійникам крила, водночас стає і проблемою: Інтернет-радіо програє в мобільності. Його слухають на роботі та вдома, коли люди перебувають біля комп’ютера. В той час, коли головна комерційна аудиторія FM-радіостанцій — це здебільшого автомобілісти, що слухають радіо за кермом. Мобільний Інтернет, який останнім часом поширюється ударними темпами, міг би стати вирішенням цієї проблеми, однак висока вартість трафіку «б’є по кишені», бо далеко не кожен навіть забезпечений радіослухач готовий сплачувати за радіо 5-10 гривень на годину, тоді коли магнітола пропонує набір абсолютно безкоштовних “ефемок”. Майже недосяжними для онлайн-радіо є й власники портативних радіоприймачів, ті, хто слухає радіо за допомогою плеєрів та мобільних телефонів. У ранкові та вечірні години пік, коли в FM-радіостанцій прайм-тайм, в онлайні — глибоке затишшя.
FM-радіо конкурує з онлайн-радіо і в Інтернеті, оскільки більшість популярних радіостанцій мають онлайн-трансляцію, та і без цього конкуренція в мережі досить висока: відеосервіси, внутрішні радіостанції локальних мереж та компаній-провайдерів, спеціалізовані аудіосервіси, наприклад, Last.fm, де користувач може створити для себе “радіо”, склавши плейліст із практично необмеженого переліку композицій. Та все ж таки є багато радіоаматорів, що впевнені в тому, що їм вдасться вигідно продати своє унікальне вміння складати плейлісти і в більшості їх чекає розчарування. Тому що, без унікального контенту — радіошоу, новин, інших цікавинок, які вимагають обладнання, кадрів, часу та грошей, — навіть в Інтернеті далеко не розвинешся. Віддача від подібних затрат, принаймні, на сьогоднішньому етапі розвитку ринку є мінімальною, тому й наважуються на дослідження з виробництвом власного контенту лише поодинокі радіостанції. Не багатьом вистачає духу, щоб тримати марку, та працювати всього тільки для кількох десятків слухачів. Тому всі, хто забезпечує інтернет мовлення ведуть активну діяльність та розвиваються.
Наразі, тенденція розвитку радіомовлення прямує до відмови від FM. Так, наприклад, Норвегія повністю відмовляється від FM та переходить на цифру.
Команда радіо СОЛЯНКА, як вам відомо, нещодавно розпочала свою діяльність і ми прагнемо надалі розвиватися та активно працювати в даному напрямі.